Dnia 24 stycznia 2017 r. w Starostwie Powiatowym w Mińsku Mazowieckim odbyło się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:
- Ocena zagrożeń mogących mieć wpływ na stan jakości powietrza na terenie powiatu mińskiego.
- Ocena działań podejmowanych przez samorządy w celu zapewnienia bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie powiatu mińskiego.
- Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2016 roku.
- Przyjęcie Planu Pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na 2017 rok.
W posiedzeniu uczestniczyły następujące osoby:
- Pan Antoni Jan Tarczyński – Starosta Miński,
- podinsp. Bartłomiej Dydek – Komendant Powiatowy Policji w Mińsku Mazowieckim,
- podinsp. Piotr Wojda – Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim,
- st. bryg. Paweł Parobczak – p.o. Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim,
- Pan Cezary Bogusz – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Mińsku Mazowieckim,
- Pani Aleksandra Dziwulska – Kierownik Delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Mińsku Mazowieckim,
- Pan Tomasz Górny – Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim,
- Pan Stanisław Smater – Naczelnik Wydziału Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim,
- Pan Marcin Tomasz Jakubowski – Burmistrz Miasta Mińsk Mazowiecki,
- Pan Arkadiusz Bogdan Śliwa – Burmistrz Miasta Sulejówek,
- Pani Hanna Wocial – Wójt Gminy Jakubów,
- Pan Antoni Janusz Piechoski – Wójt Gminy Mińsk Mazowiecki,
- Pani Marzena Jadczak – Przedstawiciel Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Mińsku Mazowieckim,
- Pan Arkadiusz Czyżewski – Sekretarz Urzędu Miejskiego w Kałuszynie,
- Pani Anna Kijan – Inspektor ds. Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Halinowie,
- Pan Paweł Tafil – Przedstawiciel Urzędu Gminy w Mińsku Mazowieckim,
- Pan Andrzej Krasuski – radny powiatu mińskiego,
- Pan Grzegorz Wyszogrodzki – radny powiatu mińskiego,
- Pan Andrzej Belkiewicz – Doradca Starosty Mińskiego ds. Bezpieczeństwa,
- Pani Maria Albrechcińska-Oleksiuk – Psycholog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mińsku Mazowieckim.
W pierwszym punkcie porządku obrad Pan Tomasz Górny – Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych oraz przedstawiciele Delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Mińsku Mazowieckim zapoznali Komisję z aktualną jakością powietrza na terenie powiatu mińskiego, z ogłoszonym (przez Mazowiecki Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego) Alertem Poziom III (przekroczony poziom informowania dla pyłu PM10 w strefie aglomeracja warszawska i w strefie mazowieckiej w tym na terenie Miasta Mińsk Mazowiecki, Sulejówek oraz Gminy Halinów i Mińsk Mazowiecki) oraz z działaniami prowadzonymi przez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Mińsku Mazowieckim oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Mińsku Mazowieckim w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom w powietrzu.
Komisji zostały również przedstawione (przez przedstawicieli samorządów gminnych) przedsięwzięcia jakie są planowane lub realizowane na terenie gmin objętych alertem.
W drugim punkcie posiedzenia Pan Cezary Bogusz – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Mińsku Mazowieckim pozytywnie ocenił działania prowadzone przez samorządy w celu zapewnienia bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie powiatu mińskiego oraz omówił Komisji sytuację epizootyczną na obszarze powiatu mińskiego.
Ponadto Pan Cezary Bogusz poinformował zgromadzonych, że w dalszym ciągu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej obowiązuje Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 grudnia 2016 roku w sprawie zarządzenia środków związanych z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków (Dz. U. poz. 2091).
Ww. Rozporządzenie zawiera między innymi:
- zakaz organizowania targów, wystaw, pokazów lub konkursów z udziałem żywych kur, kaczek, gęsi, indyków, przepiórek, perlic, strusi oraz innych bezgrzebieniowców, gołębi, bażantów i kuropatw, z wyłączeniem lotów treningowych lub lotów konkursowych gołębi,
- zakaz pojenia drobiu oraz ptaków utrzymywanych przez człowieka wodą ze zbiorników, do których dostęp mają dzikie ptaki,
- nakaz odosobnienia drobiu lub innych ptaków w gospodarstwie, w szczególności w zamkniętych obiektach budowlanych lub innych miejscach, w sposób uniemożliwiający kontakt z drobiem lub innymi ptakami utrzymywanymi w innych gospodarstwach oraz ograniczający ich kontakt z dziki ptakami,
- nakaz utrzymywania drobiu w sposób wykluczający jego dostęp do zbiorników wodnych, do których dostęp mają dzikie ptaki,
- nakaz przechowywania paszy dla ptaków w sposób zabezpieczający przed kontaktem z dzikimi ptakami oraz ich odchodami,
- nakaz wyłożenia mat dezynfekcyjnych przed wejściami i wyjściami z budynków inwentarskich, w których jest utrzymywany drób, a przypadku braku niecek dezynfekcyjnych – przed wjazdami i wyjazdami z gospodarstwa, w którym jest utrzymywany drób oraz stałego utrzymywania wyłożonych mat lub niecek dezynfekcyjnych w stanie zapewniającym skuteczne działanie środka dezynfekcyjnego,
- nakaz stosowania przez osoby wchodzące do budynków inwentarskich, w których jest utrzymywany drób, odzieży ochronnej oraz obuwia ochronnego, przeznaczonych do użytku wyłącznie w danym budynku,
- nakaz stosowania przez osoby wykonujące czynności związane z obsługa drobiu zasad higieny osobistej, w tym mycie rąk przed wejściem do budynków inwentarskich,
- obowiązek dokonywania codziennego przeglądu stad drobiu wraz z prowadzeniem dokumentacji zawierającej w szczególności informacje na temat liczby padłych ptaków, spadku pobierania paszy lub nieśności.
- w przypadku wystąpienia u drobiu objawów klinicznych (zwiększona śmiertelność, znaczący spadek pobierania paszy i wody, drgawki, skręty szyi, paraliż nóg i skrzydeł, niezborność ruchów, duszności, sinicy i wybroczyn, biegunki, nagłego spadku nieśności) posiadacz drobiu zawiadamia organ Inspekcji Weterynaryjnej albo najbliższy podmiot świadczący usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej o zaistnieniu ww. objawów.
Następnie, w trakcie posiedzenia Komisja przyjęła sprawozdanie ze swojej działalności w 2016 roku oraz Plan Pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na 2017 r., który zakłada 4 posiedzenia w br.