Kampania społeczna powiatu dotycząca utraty środków dla poszczególnych samorządów z powodu niekorzystnych wyliczeń i przynależności do NUTS warszawskiego oraz plany rozbudowy linii kolejowych i budowy bezkolizyjnych przejazdów na szlaku kolejowym Warszawa-Wschodnia- Mińsk Mazowiecki- Siedlce, były głównymi tematami konwentu zorganizowanego 03.10.2024r. przez nowe władze powiatu mińskiego.
Starosta Remigiusz Górniak przedstawił sytuację dotyczącą obowiązujących obecnie niekorzystnych rozwiązań dotyczących dofinansowania inwestycji w gminach powiatu mińskiego z dotacji unijnych w wysokości 50 procent. W odróżnieniu od gmin ściany wschodniej o podobnych dochodach, samorządy powiatu mińskiego otrzymują o 25 procent mniej środków na m.in. takie inwestycje jak: przebudowa lokalnych dróg, budowa kanalizacji oraz wodociągów.
Podczas konwentu, na którym byli obecni przedstawiciele Zarządu Województwa Mazowieckiego i Urzędu Marszałkowskiego, podkreślono, że niezbędne jest stworzenie mechanizmu rekompensującego różnicę w dofinansowaniu. Wiele gmin powiatu mińskiego nie osiąga średniej województwa, co nie jest uwzględnione przez Zarząd Województwa i skutkuje niższymi dofinasowaniami.
Za namową starosty mińskiego Stowarzyszenie Metropolia Warszawa zleciło analizę tej sytuacji ekspertom, którzy mają przedstawić rzetelne wyliczenia oraz straty wynikające z przynależności do jednego z najbogatszych regionów kraju. Szacuje się, że może ona wynosić nawet 250 milionów złotych. Wyniki analizy zostaną przedstawione Marszałkowi Województwa. Na konwencie zdecydowano, że wszystkie samorządy powiatu mińskiego przygotują listę najbardziej potrzebnych inwestycji lokalnych, na które brakuje środków. Lista również trafi do Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Bardziej optymistyczne informacje zaprezentowali zaproszeni na konwent pracownicy spółki PKP PLK odnośnie krajowego programu budowy tuneli i wiaduktów oraz poprawy przepustowości linii Warszawa Wschodnia -Siedlce.
Jest szansa na zbudowanie w ramach ogólnopolskiego programu bezkolizyjnych przejazdów pod torami- tuneli w Cegłowie i Halinowie oraz wiaduktu kolejowego w Mrozach. Maksymalne dofinansowanie do jednej tylko inwestycji to nawet 60 milionów złotych. Obiekty mogą powstać do 2030 roku. Powiat miński wkrótce złoży stosowne wnioski o dofinansowanie tych obiektów.
Dalszą perspektywą (2032r.) jest poprawa przepustowości linii kolejowej Warszawa – Mińsk Mazowiecki -Siedlce. Zaprezentowany na konwencie program ma na celu dobudowanie dodatkowych dwóch torów. Miałoby to ogromne znaczenie dla zwiększenia liczby połączeń w ruchu pociągów podmiejskich, jednocześnie zachęcenie przewoźników kolejowych do poprawy warunków podróżowania pasażerów mieszkających w naszym powiecie.