Dnia 27 czerwca 2017 r. w Komendzie Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim, ul. Wyszyńskiego 15/17, odbyło się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:
- Ocena planowanych przedsięwzięć mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa w okresie letniego wypoczynku;
- Ocena stanu bezpieczeństwa na terenie powiatu mińskiego w 2016 roku;
- Podsumowanie kadencji pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w latach 2014-2017.
W posiedzeniu uczestniczyły następujące osoby:
- Antoni Jan Tarczyński – Starosta Miński,
- mł. bryg. Krzysztof Komorowski – p.o. Zastępcy Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim,
- podinsp. Bartłomiej Dydek – Komendant Powiatowy Policji w Mińsku Mazowieckim,
- nadkom. Zbigniew Pucelak – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji w Mińsku Mazowieckim,
- podinsp. Piotr Słoński – Naczelnik Wydziału ds. Wykroczeń, Nieletnich i Patologii Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim,
- podinsp. Piotr Wojda – Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim,
- kom. Daniel Niezdropa – Rzecznik Prasowy Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim,
- Marek Sęktas – Prokurator Rejonowy w Mińsku Mazowieckim,
- Marcin Jakubowski – Burmistrz Miasta Mińsk Mazowiecki,
- Andrzej Krasuski – radny powiatu mińskiego,
- Grzegorz Wyszogrodzki – radny powiatu mińskiego,
- Andrzej Belkiewicz – Doradca Starosty Mińskiego ds. Bezpieczeństwa,
- Tomasz Górny – Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim,
- Ewa Elgas-Jurek – Kierownik Sekcji Epidemiologii Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Mińsku Mazowieckim.
W pierwszym punkcie posiedzenia Pan Tomasz Górny – Naczelnik Wydziału Zarządzania i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim, wskazał przedsięwzięcia wynikające m.in. z Wytycznych Wojewody Mazowieckiego z dnia 3 stycznia 2017 roku do działalności w dziedzinie bezpieczeństwa i porządku publicznego w 2017 roku, jakie należy podjąć w celu zapewnienia bezpieczeństwa w okresie letniego wypoczynku oraz przedstawił szczegółowe zadania do realizacji dla jednostek samorządowych z terenu powiatu mińskiego oraz powiatowych służb, inspekcji i straży.
Do najważniejszych przedsięwzięć realizowanych przez ww. podmioty należy zaliczyć:
- informowanie o stałym punkcie kontrolnym autokarów przewożących dzieci i młodzież;
- zintensyfikowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi podmiotami w celu zapewnienia bezpieczeństwa nad zbiornikami wodnymi;
- odpowiednie oznakowanie kąpielisk i zbiorników wodnych pod względem bezpieczeństwa jak też pod względem sanitarnym;
- na bieżąco zgłaszanie kąpielisk do Inspekcji Sanitarnej oraz informowanie o dzikich kąpieliskach;
- zgłaszanie placówek wypoczynku do Kuratorium Oświaty zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 roku w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (DZ. U. z 2016 r. poz. 452 t.j.);
- zwrócenie szczególnej uwagi na bezpieczeństwo przy pracach polowych (w tym prowadzenie działań mających na celu wyeliminowanie obsługi maszyn rolniczych przez młodzież małoletnią);
- współdziałanie z Policją w celu zapewnienia bezpieczeństwa w miejscach masowej rozrywki;
- zwrócenie uwagi na zagadnienia ochrony przeciwpożarowej;
- współdziałanie z inspekcją nadzoru budowlanego w celu zapewnienia bezpiecznego wypoczynku (stan techniczny obiektów, placów zabaw i usytuowanych na nich obiektów służących codziennej rekreacji).
W dalszej części posiedzenia przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji Mińsku Mazowieckim, Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim oraz Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Mińsku Mazowieckim zapoznali Komisję z przedsięwzięciami planowanymi do realizacji w celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas wakacji oraz z warunkami jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
W drugim punkcie spotkania Komendant Powiatowy Policji w Mińsku Mazowieckim – podinsp. Bartłomiej Dydek oraz Z-ca Komendanta Powiatowego Policji w Mińsku Mazowieckim – nadkom. Zbigniew Pucelak zapoznali Komisję z danymi statystycznymi dotyczącymi m.in. ilości zdarzeń odnotowanych przez Komendę Powiatową Policji w Mińsku Mazowieckim w 2016 roku oraz z przedsięwzięciami podejmowanymi przez funkcjonariuszy policji w celu zapewnienia bezpieczeństwa na terenie powiatu mińskiego, w tym: znakowanie rowerów, prowadzenie debat społecznych, zwiększenie liczby patroli prewencyjnych poprzez pełnienie służb ponadnormatywnych, prowadzenie licznych spotkań z młodzieżą, współorganizacja Turnieju Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, współpraca z jednostkami samorządowymi z terenu powiatu mińskiego, Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim, strażami miejskimi, służbami leśnymi, Oddziałem Specjalnym Żandarmerii Wojskowej w Mińsku Mazowieckim, Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Mińsku Mazowieckim itp.
W toku dyskusji podkreślono m.in. zwiększoną ilość ujawnionych (w stosunku do poprzednich lat) przez policjantów Wydziału Ruchu Drogowego wykroczeń popełnionych przez pieszych, przyczynienie się (prowadzonej przez funkcjonariuszy) akcji znakowania rowerów do zmniejszenia ilości ich kradzieży, a także na wysoki wskaźnik wykrywalności przestępstw stwierdzonych, który w tutejszej Komendzie (kolejny rok) jest najwyższy spośród wszystkich powiatowych Komend podległych garnizonowi stołecznemu – wysoka pozycja Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim w ww. statystyce utrzymuje się niezmiennie od 10 lat.
W drugim punkcie posiedzenia Pan Marek Sęktas – Prokurator Rejonowy w Mińsku Mazowieckim zapoznał Komisję z organizacją i funkcjonowaniem Prokuratury Rejonowej w Mińsku Mazowieckim oraz z danymi statystycznymi dotyczącymi m.in. ilości spraw zrealizowanych przez Prokuraturę Rejonową w Mińsku Mazowieckim w 2016 roku.
Komisja pozytywnie oceniła stan bezpieczeństwa na terenie powiatu mińskiego, zwróciła uwagę na konieczność prowadzenia systematycznych i cyklicznych działań profilaktycznych oraz spotkań z mieszkańcami powiatu mińskiego, podkreślając również istotę wzajemnej współpracy służb, inspekcji i straży z samorządami terytorialnymi (w tym udzielania przez samorządy dofinansowania na niezbędny sprzęt i wyposażenie) oraz podejmowania wspólnych przedsięwzięć funkcjonariuszy policji z placówkami oświatowymi, w tym spotkania policjantów z młodzieżą, propagowanie akcji policyjnych na terenie szkoły oraz pełnienie patroli szkolnych.
W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Komisji Pan Antoni Jan Tarczyński – Starosta Miński, w związku z zakończeniem trzyletniej kadencji Komisji, dokonał podsumowania jej działalności oraz podziękował członkom Komisji za aktywność i zaangażowanie w pracach, a także wyraził nadzieję na dalszą współpracę w ramach nowo powołanej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.