W dniu 30 maja 2017 roku czterdziestoosobowa grupa, podopiecznych Stowarzyszenia ,,Dzieciom Radość” w Ignacowie udała się na kolejny już rajd pieszy. Tegoroczna wielogodzinna wędrówka pozwalająca obcować z przyrodą a tym samym poznać uroki innego zakątka Polski, odbyła się w ramach realizowanego zadania publicznego pod hasłem ,,Nasz las – edukacja i rekreacja na obszarach leśnych”. Na ścieżki rajdu wybrany został tym razem Nadbużański Park Krajobrazowy. Utworzony w 1993roku, położony w środkowo – wschodniej części województwa mazowieckiego jest jednym z największych parków krajobrazowych w Polsce. Na jego terenie znajduje się 13 rezerwatów przyrody (6 leśnych, 3 ornitologiczne, 2 florystyczne, 1 torfowiskowy i 1 krajobrazowy). Park obejmuje swoim zasięgiem lewobrzeżną część doliny dolnego Bugu od ujścia rzeki Tocznej do ujścia Liwca, a także fragment dolnej Narwi.
Poznawanie przyrodniczych oraz estetyczno - krajoznawczych wartości Parku uczniowie rozpoczęli od wejścia na integracyjną 5,5 km ścieżkę przyrodniczo – dydaktyczną o nazwie ,,Nasz las”. Trasą ścieżki zlokalizowanej na terenie Leśnictwa Popławy, a rozpoczynającej się przy siedzibie Nadleśnictwa Pułtusk poprowadził przewodnik - leśnik pan Maciej Gadomski. Przebiegająca wśród zróżnicowanego środowiska lasów Puszczy Białej wędrówka, miała niezwykle ciekawy charakter. Pan przewodnik prezentował na trasie szlaku ekosystemy leśne, ich mieszkańców, pokazywał siedliska. Opowiadał o różnorodnych formach życia w lesie, jego funkcjach, sposobach zagospodarowania terenów leśnych oraz o pracy leśników w bardzo dostępny sposób. Wyposażenie ścieżki w liczne tablice edukacyjne umożliwiało uczniom obrazowe poszerzanie wiedzy z zakresu bioróżnorodności oraz wielofunkcyjności lasów. Przewodnik przygotowywał uczniom eksperymenty, podczas których mogli być bliżej natury: mieli szansę dotknąć, poczuć i poznać przyrodę wszystkimi zmysłami. Wąchanie chusteczki leżącej przez chwilę w mrowisku, naśladowanie śpiewu kruka, oglądanie zaostrzonych przez bobry drzew czy obserwacja drzewa z dziuplami, to tylko nieliczne ciekawostki z pieszej wędrówki w cieniu sosen, olszy czarnej oraz mijanego bagna. Urządzenia edukacyjne znajdujące się na przystankach sprawnościowych ,,ćwicz i baw się” zwracały zainteresowanie nie tylko młodzieży i dzieci ale i dorosłych. Uczniowie niechętnie rozstawali się z panem Maciejem, który wykorzystując swoje krasomówcze i wokalne zdolności dzielił się z uczniami wiedzą na temat otaczającej przyrody, zachęcając do kolejnych odwiedzin Parku.
Po długim spacerze uczniowie z przyjemnością spożyli obiad w restauracji ,,Kogel – Mogel” mieszczącej się przy rynku w Pułtusku. Nabrawszy sił ruszyli do realizacji następnego punktu programu.
Dużym powodzeniem cieszyło się zwiedzanie Pułtuska zwanego kiedyś Wenecją Mazowsza. Przechadzając się po 400- metrowym brukowanym rynku - najdłuższym w Europie pod względem rodzaju nawierzchni uczniowie dotykali śladów historii miasta. Oglądali klasycystyczne kamienice, w jednej z których stacjonował kiedyś Napoleon Bonaparte po bitwie z Rosjanami. Podziwiali 30 – metrową gotycko – renesansową wieżę dawnego ratusza. Swoim pięknem szczególnie zachwyciła wszystkich Bazylika Kolegiacka z 1449 roku pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny. W swoim wnętrzu ukazuje zwiedzającym piękny, barokowy ołtarz oraz 15 ołtarzy bocznych jak i ambonę w kształcie łodzi. Sufit stanowi tzw. sklepienie pułtuskie czyli dekoracja malarska o roślinno – ornamentalnym charakterze (największa tego typu w kraju). Na wschodnim krańcu rynku jest piękny skwer z fontanną, przy którym uczniowie mieli wiele radości.
Kolejnym etapem edukacyjnej wyprawy naszej grupy był rejs po Narwi łodzią motorową ,,Gondolą’’. Zwiedzając malowniczą okolicę z łodzi mieliśmy okazję podziwiać wspaniałą, dziką naturę, rzekę Narew zachowaną w dziewiczym stanie. Odgałęzienia Narwi otaczają najstarszą część miasta tworząc z niej wyspę. Płynąc gondolą obecni zauważyli różnorodność roślin, których w Puszczy Białej jest ponad 30 chronionych gatunków. Przy nabrzeżu grupa obserwowała ptasie gniazda, a spotkanie czarnego bociana, żurawia czy szarej czapli stanowiło nie lada atrakcję krótkiego rejsu.
W programie rajdu nadszedł czas na realizację ostatniego punktu przyrodniczej wyprawy tj. zwiedzenie Muzeum Etnograficzno – Historycznego w Kamieńczyku, powszechnie zwanym Muzeum Flisactwa. Niewielkie powierzchniowo, ale bardzo bogate w eksponaty muzeum zawiera zbiory z różnych dziedzin. Pan Henryk Słowikowski będący właścicielem i kustoszem muzeum prezentował obecnym eksponaty z dziedziny gospodarstwa domowego i rolnego, rzeczy codziennego użytku, narzędzia stosowane kiedyś w gospodarstwach, artykuły rękodzieła ludowego. Zbiory zawierają też kolekcję zabytkowych motocykli, przedmioty militarne oraz ciekawą kolekcję starych siodeł ułańskich. Najciekawszy dla uczniów okazał się dział gromadzący przedmioty związane z historią wsi i flisactwa, z którego w przeszłości słynął Kamieńczyk. Z humorem i ogromną pasją opowiadał pan o każdym eksponacie. Dzięki pracy muzeum kustosz ochrania dobra tradycji i upowszechnia kulturę regionalną. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali opowieści, oglądali eksponaty, zadawali pytania.
Dość zmęczeni, ale pełni pozytywnych wrażeń i bogatsi o zdobytą wiedzę uczniowie zakończyli rajd w godzinach wieczornych.
Kolejne już spotkanie z przyrodą odbyło się dzięki współfinansowania zadania z Powiatu Mińskiego, za co podopieczni Stowarzyszenia są bardzo wdzięczni.