Dnia 26 czerwca 2018 r. w Starostwie Powiatowym w Mińsku Mazowieckim odbyło się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:
1. Ocena planowanych przedsięwzięć mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa w okresie letniego wypoczynku;
2. Ocena stanu bezpieczeństwa na terenie powiatu mińskiego w 2017 roku;
3. Ocena bezpieczeństwa powodziowego na terenie powiatu mińskiego.
W posiedzeniu uczestniczyły następujące osoby:
1. Antoni Jan Tarczyński – Starosta Miński,
2. st. bryg. Paweł Parobczak – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim,
3. mł. insp. Sebastian Ciastoń – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji w Mińsku Mazowieckim,
4. podinsp. Piotr Wojda – Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim,
5. Marek Sęktas – Prokurator Rejonowy w Mińsku Mazowieckim,
6. Ewa Elgas-Jurek – p.o. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mińsku Mazowieckim,
7. Krzysztof Kalinowski – Wójt Gminy Dębe Wielkie,
8. Grzegorz Wyszogrodzki – radny powiatu mińskiego,
9. Maria Albrechcińska-Oleksiuk – Psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mińsku Mazowieckim,
10. Tomasz Górny – Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Starostwa
Powiatowego w Mińsku Mazowieckim.
W pierwszym punkcie spotkania Z-ca Komendanta Powiatowego Policji w Mińsku Mazowieckim – mł. insp. Sebastian Ciastoń zapoznał Komisję z danymi statystycznymi dotyczącymi liczby zdarzeń odnotowanych przez Komendę Powiatową Policji w Mińsku Mazowieckim w 2017 roku i w I połowie 2018 roku, a także przedstawił przedsięwzięcia podejmowane przez funkcjonariuszy policji w celu zapewnienia bezpieczeństwa na terenie powiatu mińskiego, w tym: zwiększenie liczby patroli mieszanych (Straż Miejska, Żandarmeria Wojskowa), prowadzenie akcji informacyjno-edukacyjnych (np. ,,Kręci mnie bezpieczeństwo nad wodą”, ,,Bądź widoczny, świeć przykładem, bądź dla innych drogowskazem”), zwiększenie liczby patroli prewencyjnych poprzez pełnienie służb ponadnormatywnych, współpraca z jednostkami samorządowymi, służbami, instytucjami z terenu powiatu mińskiego itp.
Pan Komendant podkreślił efektywną pracę funkcjonariuszy Komendy, która wyraża się m.in. wysokim wskaźnikiem wykrywalności przestępstw stwierdzonych (Komenda Powiatowa Policji w Mińsku Mazowieckim niezmiennie od 11 lat plasuje się w czołówce powiatowych Komend podległych garnizonowi stołecznemu w ww. statystyce) oraz systematycznie zmniejszającą się liczbą odnotowanych wypadków drogowych, w tym wypadków śmiertelnych.
W tym samym punkcie posiedzenia Pan Marek Sęktas – Prokurator Rejonowy w Mińsku Mazowieckim zapoznał Komisję z organizacją i funkcjonowaniem Prokuratury Rejonowej w Mińsku Mazowieckim oraz z danymi statystycznymi dotyczącymi m.in. ilości spraw zrealizowanych przez Prokuraturę Rejonową w Mińsku Mazowieckim w 2017 roku.
Komisja pozytywnie oceniła stan bezpieczeństwa na terenie powiatu mińskiego, zwróciła uwagę na konieczność prowadzenia regularnych przedsięwzięć profilaktycznych oraz zaakcentowała konieczność zapewnienia ciągłej współpracy pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za szeroko rozumiane bezpieczeństwo na terenie powiatu mińskiego.
W drugim punkcie posiedzenia Pan Tomasz Górny – Naczelnik Wydziału Zarządzania i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim, wskazał przedsięwzięcia wynikające m.in. z Wytycznych Wojewody Mazowieckiego z dnia 17 stycznia 2018 roku do działalności w dziedzinie bezpieczeństwa i porządku publicznego w 2018 roku, jakie należy podjąć w celu zapewnienia bezpieczeństwa w okresie letniego wypoczynku oraz przedstawił szczegółowe zadania do realizacji dla jednostek samorządowych z terenu powiatu mińskiego oraz powiatowych służb, inspekcji i straży.
Do najważniejszych przedsięwzięć realizowanych przez ww. podmioty należy zaliczyć:
1. informowanie o stałym punkcie kontrolnym autokarów przewożących dzieci i młodzież;
2. zintensyfikowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi podmiotami w celu zapewnienia bezpieczeństwa nad zbiornikami wodnymi;
3. odpowiednie oznakowanie kąpielisk i zbiorników wodnych pod względem bezpieczeństwa jak też pod względem sanitarnym;
4. na bieżąco zgłaszanie kąpielisk do Inspekcji Sanitarnej oraz informowanie o dzikich kąpieliskach;
5. zgłaszanie placówek wypoczynku do Kuratorium Oświaty zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 roku w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r. poz. 452 t.j.);
6. zwrócenie szczególnej uwagi na bezpieczeństwo przy pracach polowych (w tym prowadzenie działań mających na celu wyeliminowanie obsługi maszyn rolniczych przez młodzież małoletnią);
7. współdziałanie z Policją w celu zapewnienia bezpieczeństwa w miejscach masowej rozrywki;
8. zwrócenie uwagi na zagadnienia ochrony przeciwpożarowej;
9. współdziałanie z inspekcją nadzoru budowlanego w celu zapewnienia bezpiecznego wypoczynku (stan techniczny obiektów, placów zabaw i usytuowanych na nich obiektów służących codziennej rekreacji).
W dalszej części posiedzenia przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji Mińsku Mazowieckim, Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim oraz Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Mińsku Mazowieckim zapoznali Komisję z przedsięwzięciami planowanymi do realizacji w celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas wakacji oraz z warunkami jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
W trzeciej części posiedzenia Pan Tomasz Górny przedstawił Komisji dane statystyczne dotyczące liczby zdarzeń odnotowanych przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim oraz Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Mińsku Mazowieckim a także omówił stan ilościowy i jakościowy sprzętu przeciwpowodziowego lokalnych samorządów przewidzianych do wykorzystania w przypadku wystąpienia na terenie powiatu mińskiego zagrożenia powodziowego.